שגרירי האקלים
היחידה למעורבות חברתית בדיקאנט הסטודנטים ומיזם האקלים של אוניברסיטת תל אביב בתכנית מפגשים חדשה עם תלמידים על משבר האקלים, על מחקר ועל יוזמה אישית וחברתית
במהלך הסמסטר השני, התקיימה בקמפוס האוניברסיטה, זו השנה השלישית, תכנית הדגל של מיזם האקלים בשת"פ עם היחידה למעורבות חברתית בדקאנט הסטודנטים - שגרירי האקלים.
השנה, למרות האתגרים הרבים השנה, השתתפו כ-200 תלמידים ממגוון ישובים בארץ – לוד, רמלה, חדרה, אור יהודה, טובא-זנגריה ויפו, בגילאי כיתות ה'-ו' מהמגזר הכללי והערבי.
מטרות התכנית הן לחשוף את התלמידים להשכלה גבוהה ולעודד השתלבות בעתיד בלימודים אקדמיים, להקנות ידע על משבר האקלים ועל תרומת המדענים והמדעניות לפיתוח הידע בתחום, ולהתמקד בפתרונות ולהעביר מסר אופטימי ולחזק את תחושת המסוגלות האישית - לדעת שיש מה לעשות כדי להתמודד עם משבר האקלים ושעל כולנו לפעול לשם כך יחד.
בהנחיית ג'ודי לקס, רכזת התכנית להתמודדות עם שינויי האקלים ויוני קורן, דוקטורנט הפעיל תא האקלים של מגמה ירוקה באוניברסיטת תל אביב, ובליווי המקצועי של יסמין עינב-אהרוני ויערה לרנר מתכנית 'מתחברים' של דקאנט הסטודנטים – 18 סטודנטים וסטודנטיות, מילגאים של היחידה למעורבות חברתית – הוכשרו לשמש כ'שגרירי אקלים'.
צוות התכנית מימין לשמאל: יסמין עינב-אהרוני, יערב לרנר, יוני קורן וג'ודי לקס
תמונות מהכשרת הסטודנטים כ'שגרירי אקלים'
ההכשרה במסגרת התכנית כללה סיור בבנין לימודי הסביבה 'פורטר' שנערך ע"י נדב גופר, מנכ"ל עמותת 'צעד ירוק, שכבר הציג לסטודנטים חשיבה פורצת דרך כאשר מתכננים בניינים תחת עקרונות סביבתיים וברי-קיימא.
בהמשך, הסטודנטים שמעו הרצאות בנושא משבר האקלים – הסיבות שהובילו להיכן שאנחנו נמצאים היום, ההשלכות על המערכות בכדור הארץ ועל האדם וכמובן – הפתרונות הזמינים לנו. במפגש השני שיחקו הסטודטנים במשחק קלפים ייחודי – 'משחאקלים' שפותח לטובת הנושא שבחקלו הראשון לומדים מהם המקורות לפליטות גזי החממה ובחלקו השני לומדים על מגוון הפתרונות לצמצום פליטות גזי החממה ומשקלם היחסי לעומת פתרונות אחרים. לסיום, הסטודנטים בחרו בעצמם מהו הצעד אשר הם עצמם מאמצים מעתה כדי לעזור להפחית את פליטות גזי החממה.
במפגש הבא הסטודנטים התנסו בניסויים מהנים שממחישים בעיניים מושגים חשובים כגון 'אלבדו' (החזר הקרינה) ומדוע הוא חשוב, כיצד המדענים יודעים מה היו ריכוזי גזי חממה באטמוספירה לפני שהחלו מדידות, כיצד עודף פחמן דו-חמצני באטמוספירה מביא לעליית חומציות הים ומה עושה חומציות שכזו לבעלי חיים בעלי שלד גירני.
במפגשים הבאים הסטודנטים ביצעו סימולציות רבות על מנת לתרגל את כל התכנים שהועברו להם וכן תרגלו התמודדות עם שאלות ותרחישים שונים שעלולים לצוץ כאשר יפגשו תלמידים צעירים.
השנה, כחלק מההכשרה, הסטודנטים אף ביקרו בתערוכת 'שירת האלמוגים' החדשה במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, על מנת להכיר מקרוב את היצורים המופלאים הללו, שנמצאים בחזית המינים שנפגעים בשל משבר האקלים.
בסיום ההכשרה התקיימו שלושה מפגשים עם תלמידי כיתות ה'-ו' של עמותת 'חינוך לפסגות'. התלמידים הצעירים החלו את הפעילות במפגש עם מומחים – פרופ' קולין פרייס וד"ר אורלי רונן, שהסבירו להם על משבר האקלים, השלכותיו, ומה ניתן לעשות כדי לפתור את המצב.
לאחר מכן התלמידים עבדו בקבוצות קטנות עם 'שגרירי האקלים' שיחקו במשחק הקלפים 'משחאקלים', ערכו ניסויים והדגמות יחד ולמדו על האופן שבו כל אחד ואחת יכולים לתרום לטובת צמצום פליטות גזי החממה.
לראשונה השנה, נערך מפגש מיוחד עם תלמידי המגזר הערבי, לקראתו תורגמו המערכים והמצגות לערבית ונערך תרגום סימולטני של המדריכים מעברית לערבית, כדי להתגבר על מחסום השפה, כך שכולם יוכלו ליהנות מהפרויקט החשוב הזה, להגיע לאוניברסיטת תל אביב וללמוד על משבר האקלים.
המדריכים בתכנית שגרירי האקלים לומדים לתואר ראשון ממגוון הפקולטות באוניברסיטת תל אביב: מדעים מדויקים, אמנויות, מדעי החברה, רפואה, מדעי החיים ומשפטים.
מעוניינים.ות לשמוע כיצד ניתן לפעול בנושא? הצטרפו לניוזלטר של 'מיזם האקלים' של אוניברסיטת תל אביב וקחו חלק בפעילות שלנו בהתמודדות עם משבר האקלים.