דור העתיד נושם שינוי: שגרירי האקלים 2025 בתל אביב

איך מסבירים לילד בכיתה ד’ מהי החמצת אוקיינוסים? איך מעבירים נושא כמו שינוי אקלים בצורה חווייתית, מסקרנת ומרגשת בלי לאבד את המשמעות? את האתגר הזה לקחו על עצמם משתתפי תוכנית ״שגרירי אקלים״, סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב שהעבירו פעילויות חינוכיות לתלמידי בתי ספר יסודיים בעיר תל אביב-יפו, כחלק ממיזם חינוכי פורץ דרך.

02 ספטמבר 2025

 

״ההשתתפות בתוכנית הייתה חוויה ממש מיוחדת עבורי״, משתפת ליה, סטודנטית לביולוגיה, אקולוגיה ואבולוציה, ״מגיל צעיר אני חולמת לעסוק בשמירה על הטבע ועל הסביבה. שמחתי על ההזדמנות לפתוח בפני הילדים את העולם הזה. מעבר לכך שבעתיד המושכות יהיו בידיים שלהם, בעיניי יש חשיבות למעשיהם כבר עכשיו״.

 

 

במהלך המפגשים, שנמשכו כשעה וחצי בכל כיתה, למדו הילדים על פליטות גזי חממה, השפעות שינוי האקלים, פתרונות חדשניים, וגם על תפקידם של מדענים בחקר העבר האטמוספרי. השיח בכיתות היה רחוק מלהיות חד-כיווני; הילדים שאלו, ענו, אתגרו, והפגינו ידע מרשים.

 

אבל לפעמים, דווקא ניסוי פשוט אחד הצליח לגנוב את ההצגה: ניסוי מיץ הכרוב האדום.

 

 

״מי ידע שהצבע של מיץ כרוב אדום שהוא עצמו בכלל סגול - הוא בעצם כחול?״ צוחק אדיר, מדריך בתוכנית וסטודנט להנדסת חומרים.
״בכל פעם שילד צעק ‘אבל זה כחול!!’, ידעתי שהצלחנו. בעזרת המיץ הכחול הזה המחשנו את החמצת האוקיינוסים – כשהילדים היו נושפים פחמן דו-חמצני עם קשית לתוך הכוס, היו מעלים את רמת החומציות, והצבע משתנה.״
 

 

לפני הניסוי, הדגימו בעזרת לימון איך שינוי חומציות משפיע על צבע התמיסה, כי כל ילד יודע שלימון הוא כמובן – חמוץ! ״הייתי אוהב להפוך את זה לתחרות בין שני ילדים, הראשון שהופך את הצבע של המים לבהירים יותר, מנצח״, אומר אדיר. כך, מושגים מדעיים מורכבים הפכו לחוויה צבעונית ואינטראקטיבית. ״הופתעתי לראות כמה ילדים ידעו שאנחנו פולטים פחמן דו-חמצני בנשימה. כמובן הסברנו שהבעיה העיקרית היא לא הנשימה, אלא שריפת דלקי מאובנים. הם הבינו. הם שאלו. הם רצו לדעת עוד.״

 

 

הסטודנט והפעיל הסביבתי אדיר ג'רסי בפעילות שגרירי אקלים בבתי הספר בתל אביב

 

 

 

תלמידי בית ספר יסודי בפעילות שגרירי אקלים.

 

 

מלבד ההדרכה עצמה, חוויית ההכשרה הייתה לא פחות מרגשת עבור השגרירים. ״שמחתי לפגוש קבוצת סטודנטים מגוונת, כמעט מכל פקולטה - משפטים, מדעי החיים, הנדסה, מדעי הרוח״, מספרת ליה. ״הבינתחומיות הזו כל כך חשובה, שכן שינוי האקלים זה לא תחום ששמור למנהיגים ומדענים בלבד. כדי לייצר שינוי אמיתי אנחנו צריכים אנשים עם מודעות אקלימית בכל חלקי החברה והתעשיה.״ את ההכשרה והפרויקט הובילו ד״ר ג׳ודי לקס וגב׳ יסמין עינב אהרוני, נשים מובילות כל אחת בתחומה שהיוו מודל להשראה ומוקד ידע עבור השגרירים.

 

 

הסטודנטית ליה רהב בפעילות שגרירי אקלים באוניברסיטת תל אביב

 

 

בתוך שגרת הלימודים, הביקור של השגרירים הפך לרגע אחר, מרענן, עם השפעה שנשארת. ״היו ילדים שניגשו אליי בסוף המפגש לשאול ולהעמיק את ההבנה שלהם, כיף לראות שהם מתעניינים ונהנים. אפילו ילדה שהייתה שקטה יותר במהלך המפגש, בסוף ניגשה אליי ונתנה לי ציור שציירה״, מספרת ליה. ״זו הרגשה כל כך טובה ליצור את הקשר הזה איתם כדמות צעירה מהאקדמיה, ולראות איך בצל המלחמה וזמנים לא פשוטים גדל כאן דור חושב, אנרגטי ויצירתי שינהיג בעתיד ובתקווה גם בהווה לעולם טוב יותר״. צוותי ההוראה גם קיבלו את היוזמה בחיבוק. בבית הספר משה שרת, לדוגמה, פועלת מורה בשם רות, שמשלבת שיעור על קיימות ואומנות, ומובילה פעילויות אקלימיות ואקולוגיות בבית הספר.

 

 

החוויה כולה לא הסתכמה רק בהעברת ידע – אלא בהבנה עמוקה יותר של חשיבות החינוך כבסיס לשינוי. ״אני עוסק גם בתקשורת מדעית ויצירת תוכן על משבר האקלים ברשתות״, מסכם אדיר, ״הבנתי כמה חשוב לדעת להסביר – בגובה העיניים, בלי לוותר על העומק. כשמדובר בעתיד שלנו, אין דבר חשוב מזה. כשרוצים להוביל שינוי משמעותי, זה מתחיל בחינוך.״

 

 

יוצאים עם תחושת מסוגלות והנעה לפעולה. הילדים המשתתפים מציגים את תוצרי הפעילות שנשארים בכיתה

 

 

תכנית "שגרירי אקלים" מתקיימת זו השנה הרביעית בשיתוף פעולה בין מיזם האקלים והדקאנט להשפעה חברתית התוכנית משלבת הכשרה ייחודית הכוללת למידה מעמיקה על משבר האקלים עם עשייה חינוכית בשטח. במסגרת התכנית, סטודנטים וסטודנטיות עוברים הכשרה מקצועית בנושאי סביבה, קיימות ופתרונות למשבר האקלים, ובסיומה מעבירים סדנאות חווייתיות ומעוררות השראה לילדי בתי ספר יסודיים מקבוצות אוכלוסייה מגוונות. התכנית משלבת חשיבה ערכית, כלים פרקטיים ופעולה בשטח, ומתאימה לסטודנטים וסטודנטיות שמאמינים ומאמינות בכוחם של חינוך, מנהיגות ותקווה לעתיד ירוק יותר.

 

השנה, הורחבה התכנית וביוזמת הרשות לאיכות סביבה וקיימות של עיריית תל אביב-יפו, כללה גם בתי ספר יסודיים בעיר שלקחו חלק בפעילות וזכו לביקורי הסטודנטים בכיתות התלמידים עצמם, לפעילות שוברת שגרה בנושא משבר האקלים.

 

לפרטים נוספים ולהצטרפות

 

 

 

הצטרפו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת הניוזלטר ישירות למייל >>

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות יש לפנות למערכת הפניות >>